T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
KARAR : 52
KARAR TARİHİ : 01.06.2020
İL UMUMİ HIFZISSIHHA KURUL KARARI
İl Umumi Hıfzıssıhha Kurulunca Koronavirüsle (COVID-19) mücadele kapsamında aşağıdaki kararlar alınmıştır.
ALINAN KARARLAR
Koronavirüs salgınının görüldüğü andan itibaren, Sağlık Bakanlığı ve Bilim Kurulunun
önerileri, doğrultusunda; salgının/bulaşın toplum sağlığı ve kamu düzeni açısından oluşturduğu riski yönetme, sosyal izolasyonu temin, sosyal mesafeyi koruma ve salgının/bulaşın yayılım hızını kontrol altında tutma amacıyla birçok tedbir kararı alınarak uygulamaya geçirilmiştir.
Gelinen aşamada kontrollü sosyal hayat sürecine geçilmiş ve Sağlık Bakanlığı
Koronavirüs Bilim Kurulunun önerileri doğrultusunda, halen faal olan veya yeni faaliyete geçecek olan; otel, termal/kaplıca otelleri, motel, apart otel, pansiyon, kamu kurum ve kuruluşlarına ait misafirhaneler/kamplar ile her türlü konaklama tesislerinin faaliyetlerine izin veren mevzuat hükümleri (Turizm Tesislerinin Niteliklerine İlişkin Yönetmelik, İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik vb.) ile iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin tedbirlere ilave olarak aşağıda belirtilen önlemlerin alınması ve sürekliliğinin sağlanması gerektiği değerlendirilmiştir.
A) Genel Esaslar
1. Bilim Kurulunun sektörel bazda yayınladığı rehberler esas alınarak konaklama tesisinin bünyesinde bulunan tüm bölümlerine yönelik (misafir odaları, yemekhane/restoran, mutfaklar, yüzme havuzları, spor merkezleri, hamam, sauna, SPA merkezi, kaplıca vb.) temizlik/hijyen uygulamaları ve süreçleri, misafir/personelde hasta, semptomlu, şüpheli durumların varlığı ve acil hallerde ulaşılacak/yönlendirilecek kişi/kurumları, hastalık belirtileri gösteren misafire personelin yaklaşımını ve bu kapsamda alınacak önlemleri belirlemek üzere “Tesis İçi Salgın Tedbir Planı” hazırlanmasına;
Bu planda;
a. Tesisin koronavirüs sorumlusu/sorumlularının ad, soyadı ve iletişim bilgileri,
b. Tesiste yer alan restoran, kafeterya, hamam, sauna, buhar banyosu, masaj üniteleri, jimnastik salonu/spor salonu gibi özel ve genel kullanıma özgü alanların her birinde bu karar dâhilinde belirlenen kuralların yanı sıra mesafenin korunmasını sağlamak üzere aynı anda kaç personelin/misafirin bulunabileceğine yönelik planlamalar,
c. Tesiste bulunan ortak kullanım alanlarında mesafeye yönelik yer işaretlemeleri, bu alanların çalışma saatleri, çalışma usulleri (randevu, sıra usulü vb.), her kullanım sonrası uygulanması gereken temizlik, dezenfekte ve havalandırma işlemleri ve bu işlemlerin süresi, temizlik/dezenfekte/havalandırma işlemleri sonrasında yeni misafirin kabulü için beklenilecek süreye yönelik planlamalar,
ç. Lokanta/restoran ve resepsiyon gibi mesafenin korunmasını zorlaştırabilecek alanlara yönelik yer işaretlemeleri, şerit ve bariyer düzenlemesi vb. tedbirler,
d. Tesis içerisinde misafirlerin birbirleri ve personel ile temasını en aza indirmek, mesafenin korunmasını sağlamak ve misafirlerin ulaşmak istedikleri yere kolayca ulaşmalarını sağlamak amacıyla; koridorların/alanların gidiş/dönüş yönlü olacak şekilde zemin işaretlemelerini içeren gerekli tedbirler,
e. Tesis bünyesinde bulunan tüm bölümler için (lokanta/restoran, mutfaklar, spor salonları, misafir odaları vb. alanlar için ayrı ayrı oluşturulacak) tesis personeline yönelik takip ve denetim çizelgeleri,
f. Tüm genel kullanım alanlarının (genel tuvalet, lobi, resepsiyon, tesis koridorları vb.) temizliği/dezenfekte edilme sıklığı (bu süre 2 saati aşmayacak şekilde belirlenecektir), bu alanların temizlik/dezenfektesi için kullanılacak araç, gereç ve malzemeler ile bunların kullanımlarına ilişkin standartlar,
g. Tesisin tüm alanlarının (misafir odaları, yemekhane/restoran, mutfaklar, ortak kullanım alanları vb. dahil) temizliğinde personel tarafından uyulacak standartlar, temizlik esnasında kullanılacak koruyucu ekipmanlar (tıbbi/bez maske, tek kullanımlık eldiven, yüz koruyucu siperlik vb.) ve bunların kullanım sürelerinin yanı sıra Koronavirüsle mücadele kapsamında yapılacaklar hakkında verilecek teorik/pratik eğitimler ve denetim usulleri,
ğ. Tesislerde konaklayan misafirlerin konaklama süreleri bittikten sonra odanın temizliği/dezenfekte edilmesi ve havalandırılması, aynı odaya yeni misafirin kabulüne ilişkin prosedürler,
h. Tesise kabulü yapılacak gıda ve temizlik maddeleri vb. tesis dışından gelen her türlü malzemenin kabulüne ilişkin usul ve esaslar, bu malzemeleri getiren kişilerle temas edecek tesis personelinin ad, soyad ve iletişim bilgileri ile bu kişilerle temasın en aza indirilmesine yönelik alınacak tedbirler (Bu kapsamda, ilgili personel temas ettiği kişilerin ad, soyad ve iletişim bilgilerini kayıt altına alacak ve bu bilgiler asgaride 14 gün süreyle muhafaza edilmesine,),
ı. Misafirlerin ve personelin tesisin tüm alanlarını kullanırken uymaları gereken sağlık ve hijyen kuralları hakkında bilgilendirilmesi ve bu kuralların personele tebliği,
i. Misafir ve personelde hasta, semptomlu, şüpheli durumların varlığı ve acil hallerde ulaşabilmek ve gerekli yönlendirmeyi yapabilmek üzere tesise en yakın sağlık kuruluşu, bu sağlık kuruluşunun adresi, telefon numarası,
j. Hastalık belirtileri gösteren personel/misafirle ilgilenecek tesis görevlisi/görevlilerinin ad, soyad ve telefon bilgileri (bu kişiler 24 saat esasına göre görev yapacaktır.),
Tesis görevlisinin şüpheli veya pozitif vaka durumda olan kişilere yaklaşımı, Sağlık Bakanlığı ile Kültür ve Turizm Bakanlığınca belirlenen/belirlenecek usul ve esaslar dâhilinde şüpheli/hastanın sağlık kuruluşuna yönlendirilmesi, takibi, konaklamasına ilişkin esaslar,
k. Koronavirüs (Covid19) şüphesi ile en yakın sağlık kuruluşuna yönlendirilen personel/misafirin konakladığı odanın temizliği/dezenfektesinin yapılma usulleri (temizlik personelinin bu işlemleri yaparken kullanacağı koruyucu ekipmanlar ve işlem süresi vb.), bu kişilerin temas ettiği kişilere ve diğer misafirlere yönelik alınacak tedbirler,
Hususları ile her tesisin bulunduğu bölgenin özellikleri dikkate alınarak ihtiyaç duyacağı diğer hususlara da yer verilmesine,
2. “Tesis İçi Salgın Tedbir Planı” kapsamında, uyulması gereken kuralların tesiste personel ve misafirlerin kolaylıkla görebileceği alanlara (lobi, resepsiyon, yoğun olarak kullanılan koridorlar, restoran/lokanta girişleri vb.) ve misafir odalarına asılmasına, bahse konu planın tesisin internet sitesinde de yayımlanmasına,
3. “Tesis İçi Salgın Tedbir Planı” kapsamında, misafirler tarafından kullanılacak konaklama tesisinin bünyesinde bulunan tüm bölümler/alanlar için bu karar kapsamında uyulması gereken tüm kuralların belirlenmesine ve bu kuralların uygulanması ve denetiminden sorumlu personel görevlendirmesinin yapılmasına, bu görevlendirme yapılırken tesisin büyüklüğünün göz önünde bulundurulmasına, görevlendirilecek personel sayısının da bu doğrultuda belirlenmesine,
4. Planın düzenli aralıklarla değerlendirilmesine, uygulamada karşılaşılan sorunlar, getirilen çözümler ve kamu kurum veya kuruluşlarınca uygulamaya konulan ilave tedbirler dikkate alınarak güncellenmesine,
5. Koronavirüs sorumlusu/sorumluları tarafından gerektiğinde ibraz edilmek üzere hijyen ve temizlik tedbirleri başta olmak üzere her bir alan için alınan/uygulanan tedbirlere ilişkin günlük/periyodik izleme formları ve kontrol listelerinin hazırlanmasına,
6. Koronavirüs sorumlusu/sorumluları tarafından söz konusu formlar kullanılarak her saat başı tesiste alınması gereken tedbirlerin denetlenmesine, aksaklıkların giderilmesi ve varsa alınması gereken ilave tedbirler konusunda tesis yönetiminin bilgilendirilmesine,
7. Tesislerde konaklamaya gelen misafirlerin hem diğer misafirlerle hem de tesis personeliyle fiziksel temasını azaltmak amacıyla tesisin ortak kullanım alanları için mesafe planlarının hazırlanmasına, bu planlar çerçevesinde tesisteki tüm ünitelerin girişlerinde ve sıra oluşabilecek her noktada mesafeyi sağlamaya yardımcı yer işaretlemelerinin yapılmasına,
8. Tesislerdeki ortak kullanım alanlarında (restoran/yemekhane giriş/çıkış, ATM noktaları, lavabo çıkışları, havuz, plaj, hamam, sauna, termal/kaplıca vb.) el antiseptiği veya dezenfektan bulundurulmasına, teması mümkün olduğunca azaltabilmek için bunların mümkünse fotoselli olmalarının sağlanmasına,
9. Koronavirüs (Covid19) ve hijyen uygulamalarına ilişkin bilgilendirme afiş/panoları hazırlanmasına, bunların personel ve misafirlerin rahatlıkla görebileceği alanlara asılmasına,
10. Misafirlere, resepsiyonda Koronavirüs (Covid19) ile hijyen konusunda alınan önlemler ve uygulamalar ile misafirlerin uyacakları kurallar hakkında yazılı bilgilendirme yapılmasına,
11. Misafirlerin talep etmesi halinde kullanılmak üzere tesis girişinde yeterli miktarda maske bulundurulmasına,
12. Konaklama tesislerinde Koronavirüs (Covid19) şüphesi taşıyanlar ile pozitif olan vakalar karşısındaki işlemlerin Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığınca belirlenen/belirlenecek usul ve esaslar doğrultusunda yapılmasına,
13. İlgili mevzuat gereğince bünyesinde revir/sağlık birimi bulundurması zorunlu olan işletmelerde, bu kapsamdaki personelin tam zamanlı olarak görev yapmalarına ilişkin gerekli planlamalarının yapılmasına,
14. Pandemi süresince tesislerde bulunan kapalı alanlarda konser, gösteri vb. toplu etkinliklerin yapılmasına müsaade edilmemesine,
15. Tesis bünyesinde bulunan mescitlerin İçişleri Bakanlığınca yayınlanan 22/05/2020 tarihli ve 8357 sayılı Genelgede belirlenen kurallara uygun olarak kullanıma açılmasına, mescitlerin anılan kurallar kapsamında kullanımına ilişkin gerekli bilgilendirmelerin (afiş, pano vb.) mescit girişlerine asılmasına, bu koşullar haricinde mescitlerin kullanılmasına kesinlikle müsaade edilmemesine,
16. Valiliğimiz, kaymakamlıklar ve ilgili diğer kurumlar tarafından konaklama tesisleri ve alt faaliyetlerine ilişkin Sağlık Bakanlığı Koronavirüs Bilim Kurulu, ilgili Bakanlıklar ile yetkili kamu kurum ve kuruluşlarının yaptığı/yapacağı tüm düzenlemeler takip edilerek uygulamaların gözden geçirilmesine ve gerekli hallerde ek tedbirlerin alınmasına,
B) Personel ve Eğitim
1. Personel girişinde, dezenfeksiyon paspasları ve el dezenfeksiyonu veya antiseptiği bulundurulmasına,
2. Personelin tesise giriş/çıkışlarında vücut ısısı ölçümlerinin termal sensörlerle ya da temassız ateş ölçerlerle yapılmasına ve bu verilerin günlük olarak kayıt altına alınmasına ve asgari 14 gün süreyle saklanmasına, ayrıca personelin birlikte yaşadığı kişilerin de Koronavirüs (Covid19) açısından izlenebilmesi için personelden bu kapsamda bilgi alınmasına,
3. Tesislerde çalışan personel için yeterli miktarda koruyucu ekipman bulundurulmasına, tüm personelin, çalışma esnasında çalışma alanının gerektirdiği tıbbi/bez maske, yüz koruyucu şeffaf siperlik vb. kişisel koruyucu ekipmanı kullanmasına, (Maske nemlendikçe ya da kirlendikçe değiştirilecek, yeni maskenin takılması esnasında ise el temizliğine özen gösterilecektir.).
4. Personel kıyafetlerinin günlük temizliği ve hijyenin sağlanmasına,
5. Personel, el hijyenine dikkat etmesi konusunda sürekli uyarılmasına (El hijyenini sağlamak için ellerin en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkanacak, su ve sabunun olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiğinin kullanılacağı hususun esas alınacaktır.),
6. Eldivenin doğru kullanılmamasının Koronavirüs (Covid19) bulaşma riskini artırabileceğinden personelin kart, para veya fiş alırken teması önlemek üzere eldiven kullanmak yerine ellerini yıkaması veya el antiseptiği kullanması hususunda uyarılmasına,
7. Aynı vardiyada mümkün olduğunca aynı personelin çalıştırılmasına özen gösterilmesine,
8. Tesis bünyesinde görev alan personele işletmede uygulanacak plan, hijyenik malzeme ve koruyucu ekipmanların kullanımı konusunda periyodik temel eğitimler verilmesine/verdirilmesine, söz konusu eğitimlerin mesafe kurallarına uygun ortamda mümkünse uzaktan eğitim (eeğitim) metoduyla gerçekleştirilmesine,
9. Temas ve izlem haritası oluşturulabilmesi amacıyla ünitelerden sorumlu yöneticilerce personelin gün içerisinde çalıştığı hizmet alanı, saati ve süresini gösterecek şekilde kayıt tutulmasının sağlanmasına ve bu verilerin asgari 14 gün süreyle saklanmasına,
10. Tesislerde görevli personelin duştuvalet, dinlenme, ortak yemek ve sosyal alanları mesafe koşullarına göre düzenlenerek (bu konuda gerekirse yer işaretlemeleri, şerit, bariyer vb. düzenlemeler yapılacak) bu alanların kapasitesinin belirlenmesine ve belirlenen kapasiteye uygun olacak şekilde personelce kullanımına müsaade edilmesine, bu alanların temizliği ve kurallara uygun şekilde dezenfeksiyonunun düzenli olarak sağlanmasına, ayrıca buralarda alkol bazlı el antiseptiği/dezenfektanı bulundurulmasına,
11. Tesislerde işe yeni alınacak ya da mevcut (çalışan) personelin işe başlayışı yapılmadan önce, Koronavirüs (Covid19) hastası olup olmadığı veya hastalığı atlatmış ise son negatif test sonucundan itibaren 14 günlük sürenin geçip geçmediği ve sonucu pozitif biriyle temaslı olması nedeniyle takibe girip girmediğinin sorgulanmasına, sorgulamalarda anılan durumlara rastlanılması halinde; gerekli tedaviyi olmadan ve/veya son negatif test tarihinden itibaren 14 günlük bir süre geçmeyen personelin işe başlayışı/işe devamının yapılmamasına; ayrıca personelin işe kabul şartlarında Milli Eğitim Bakanlığı veya hijyen eğitimi verme yetkisi olan firmalardan “Hijyen Eğitimi Sertifikası”na sahip olma kriterinin de dikkate alınmasına, mevcut çalışan personelin bu kararın yayımlanma tarihinden itibaren en geç 1 ay içerisinde uzaktan eğitim (eeğitim) metoduyla anılan sertifikayı almasının sağlanmasına,
12. Personelin konaklama üniteleri/lojmanlarda koğuş sisteminde konaklama yapılmasına müsaade edilmemesine, personelin en fazla 4 kişilik odalarda konaklamasının sağlanmasına, bu alanlara dışarıdan ziyaretçi, akraba ve arkadaş vb. kişilerin kesinlikle kabul edilmemesine, bu alanlarda ve personel transferlerinde mesafenin korunmasına yönelik önlemlerin (servis araçları için belirlenecek mesafe kurallarına uygun olarak personel taşınması, yemekhanelerde mesafeyi koruyucu gerekli yer işaretlemelerinin yapılması, tıbbi/bez maske kullanılması vb.) yanı sıra diğer hijyen önlemlerinin de alınmasının sağlanmasına,
13. Tesis giriş/çıkışlarında görev yapan güvenlik görevlilerinin (fiili olarak görev yaptıkları süre boyunca) maske ile beraber yüz koruyucu/siperlik kullanmalarının zorunlu olmasına, güvenlik görevlilerine yaptıkları işlemlerden (kimlik alıpverme vb.) sonra kullanmaları için alkol bazlı el antiseptiği/dezenfektanı, tek kullanımlık mendil ve atıkları için özel çöp torbalarının verilmesine,
14. Personelin, kendisinde veya birlikte yaşadığı kişilerde Koronavirüs (Covid19) semptomlarını görmesi halinde bu durumu vakit kaybetmeksizin tesis yöneticisine bildirmesine,
15. Tesis yönetimince personele belirli periyotlar halinde ve herhangi bir şüpheli durumun varlığı (yüksek ateş, öksürme, nefes daralması, koku alma duyusunda kayıp, halsizlik vb.) halinde Koronavirüs (Covid19) testi yaptırılmasına, sonuçların kayıt altına alınarak muhafaza edilmesine, test sonucu pozitif çıkan ya da test sonucu pozitif biriyle temaslı olması nedeniyle takibe giren, test sonucu pozitif olup iyileşen ancak son negatif test sonucundan itibaren 14 günlük takip süresi geçmeyen ve kendisi veya birlikte yaşadığı kişinin şüpheli durumda olması nedeniyle test yaptırılan personelin test sonucu alınana kadar çalışmasına kesinlikle müsaade edilmemesine,
16. Personelin tesise girişi/görevi esnasında herhangi bir hastalık belirtisi göstermesi halinde (yüksek ateş, öksürme, nefes daralması, koku alma duyusunda kayıp, halsizlik vb.) bu Kararın “A) Genel Esaslar” bölümünün 12 nci maddesinde yer verilen hükümlere göre hareket edilmesine,
17. Personelin, Koronavirüs semptomu/şüphesi bulunan misafir ile temas etmesi halinde nasıl hareket edeceği konusunda bilgilendirilmesine,
C) Temizlik ve Hijyen
1. Tüm alanların temizliği, yüzeyin niteliğine göre standartlara uygun dezenfeksiyon malzemeleri ile belirlenen sıklıkta yapılacak ve bu Kararın “A) Genel Esaslar” bölümündeki 5 inci madde uyarınca hazırlanacak günlük/periyodik izleme formları ve kontrol listeleri ile temizlik/hijyen uygulamalarının düzenli olarak kayıt altına alınmasına,
2. Temizlik personelinin temizlik/dezenfekte işlemleri süresince mutlaka tıbbi/bez maske, şeffaf yüz koruyucu siperlik kullanmasına, (Temizlik sonrasında personel maske ve eldivenlerini çıkarıp iş yerindeki çöp kutusuna atacak ve ellerini en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkayacaktır.)
3. Toz çıkaran süpürme veya yüksek basınçlı su veya kimyasal püskürtme işlemlerinden kaçınılmasına, yer ve yüzeylerin temizliğinde nemli silmepaspaslamanın tercih edilmesine, temizliğin su ve deterjan ile tek kullanımlık temizlik bezleri vasıtasıyla yapılmasına,
4. Dezenfektan ile deterjan vb. kimyasal maddelerin karıştırılmamasına, dezenfektan vb. ürünlerin güneş görmeyen ve serin alanlarda muhafaza edilmesine,
5. Kapı kolları, tırabzanlar, asansör düğmeleri, elektrik düğmeleri, pos cihazı, telefon, havlu kartı, oda kartı veya anahtarı, şezlonglar, duş bataryaları, masa/sehpa yüzeyleri gibi elle teması yoğun olan yüzeylerin sık sık temizliği ve dezenfeksiyonunun yapılmasına, günlük/periyodik izleme formları/kontrol listeleri ile temizlik/hijyen uygulamalarının düzenli olarak kayıt altına alınmasına,
6. Klor bileşikleri ile temizlik yapılmasının uygun olmadığı yazar kasa, bilgisayar klavyeleri, telefon ve diğer cihazların yüzeylerinin %70’lik alkolle silinerek gerekli dezenfeksiyonun sağlanmasına,
7. Genel tuvaletlerin giriş kapısının mümkünse otomatik kapı sistemi olarak düzenlenmesine, düzenlenememesi halinde uygun şekilde paravan konularak giriş kapılarının açık tutulmasına; bu alanların zeminleri, klozetler, pisuarlar, lavabolar, musluk ve batarya başlıkları, kapı kolları sık sık (mümkünse her kullanımdan sonra dezenfekte edilebilecek bir planlama yapılacak) su ve deterjanla temizlenerek 1/10 oranında sulandırılmış çamaşır suyu kullanılarak dezenfekte edilmesine ve ünitelerden sorumlu yöneticilerce günlük/periyodik izleme formları ve kontrol listeleri ile temizlik/hijyen uygulamalarının düzenli olarak kayıt altına alınmasına; ayrıca tuvaletlerde devamlı sıvı sabun, tuvalet kağıdı, kağıt havlu ve çöp kutusu bulundurulmasına ve teması mümkün olduğunca azaltabilmek için muslukların, sıvı sabun ünitelerinin mümkünse fotoselli olmalarının sağlanmasına, el kurutma cihazlarının kullanımına izin verilmemesine,
8. Kapalı mahallerin sıklıkla doğal havalandırması sağlanarak, klima ve havalandırma sistemlerinin Bilim Kurulunun belirlediği standartlara uygun olarak kullanılmasına,
9. Kirli hava çıkışının yapıldığı noktalardan insan geçişinin engellenmesine,
10. Tesis içerisinde yer alan dükkân/mağazaların; ilgisine göre Bilim Kurulunun sektörel bazda yayınladığı rehberlere ve “Tesis İçi Salgın Tedbir Planına” uygun bir şekilde faaliyetlerine devam etmesinin sağlanmasına,
11. Koronavirüs (Covid19) teşhisi konulan misafirin ya da tesis personelinin odasındaki nevresim, çarşaf, havlu vb. tüm tekstil malzemelerinin ayrı ayrı poşetlere konularak çamaşırhane veya tesis dışında çamaşır yıkama hizmeti alınan firmaya iletilmesine ve bu ürünlerin diğer malzemelerden ayrı olarak yıkanmasının sağlanmasına,
12. Personel kullanım alanları ile misafir genel kullanım alanlarına atık kutuları konulmasına, bu kutuların sadece maske, eldiven gibi hijyen malzemeleri için kullanılacağının belirtilmesine ve bu atıkların imha edilirken diğer atıklarla birleştirilmemesine,
13. Tesis bünyesinde gıda ürünlerinin tedarikini, üretimini, hazırlığını/servisini yapan birimlerde çalışan personel ile bu birimlere geçici olarak giren tedarikçiler, bakım elemanları, mal getiren şoförler vb. kişilerle yakın temasta bulunulmaması, mesafe kuralına riayet edilmesi ve koruyucu ekipman kullanılmasına,
14. Tesislerin ortak kullanıma sunduğu, hasta ve özel gereksinimi olan bireyler tarafından kullanılan tekerlekli sandalye vb. araçların bireysel kullanım sonrası mutlaka usulünce temizlenmesine/dezenfekte edilmesine,
15. Tesislerde bulunan ve çok sayıda misafir tarafından kullanılan ATM noktası/alanlarına muhakkak el dezenfektanı konulmasına, misafirlerin ATM’lere temas etmeden önce el dezenfektanı kullanmaları konusunda ATM noktalarına/alanlarına uyarıcı afişler asılmasına, ayrıca ATM’lerin yoğun temas edilen yüzeylerinin her saat başı temizlenmesine/dezenfekte edilmesine,
16. Şezlong, sandalye, sehpa ve oturma grupları üzerinde kumaş minder kullanılmamasına, bunların yerine yıkanabilir/silinebilir özellikte minderler kullanılmasına ve her kullanım sonrasında temizlenmesine,
17. Park hizmetinin verilmesi halinde araçta temas edilen her nokta (kapı kolu, direksiyon, vites vb.) temizlendikten sonra aracın misafire teslim edilmesine,
Ç) Misafirlerin Tesislere Girişi
1. Konaklama tesisleri, yemekhane, spor merkezleri, plaj, hamam, sauna vb. ortak kullanım alanları için belirlenen/belirlenecek mesafe kurallarının herhangi bir sıkıntıya mahal vermeksizin uygulanmasına imkân verecek sayıda misafir kabulü yapılmasına,
2. Gelen misafirlerin tesislere kabulleri esnasında; termal kamera veya temassız ateş ölçerlerle ateşlerinin ölçülmesi, vücut sıcaklığı kontrollerinde kabul edilen sıcaklık aralığı haricinde bir tespitin yapılması ya da misafirlerin tesise girişte veya konaklamaları sırasında herhangi bir hastalık belirtileri göstermeleri durumunda (yüksek ateş, öksürme, nefes daralması, koku alma duyusunda kayıp, halsizlik vb.) ve acil hallerde bu Kararın “A) Genel Esaslar” Bölümünün 12 nci maddesinde yer alan hükümlere göre hareket edilmesine,
3. Misafirlerin tesislere giriş işlemleri sürecinde valiz ve/veya eşyalarının tesis personeli tarafından taşınması durumunda; tesis personeli tarafından misafirlerin eşyalarına temas edilen her noktanın taşıma işlemi bittikten sonra dezenfektan malzemelerle silinmesine veya eşya taşıma işlemi öncesinde her misafir için ayrı ayrı steril eldiven kullanılarak işlem gerçekleştirilmesine,
4. Misafirlerden son 14 gün içerisinde bulunduğu yerlerin, varsa kronik rahatsızlıkları, Koronavirüs (Covid19) geçirip geçirmedikleri, geçirdiler ise son negatif test tarihinden itibaren 14 günlük sürenin geçip geçmediği ve sonucu pozitif biriyle temaslı olması nedeniyle takibe girip girmediklerine ilişkin bilgilendirme istenilmesine, Koronavirüs (Covid
19) hastası olan, hastalığı atlatmış olsalar bile (uygulanan ve sonucunun negatif olduğu bildirilen son test tarihi üzerinden asgaride 14 günlük süre geçmesi gerekmektedir.) bu durum üzerinden asgari olarak belirlenen süreyi geçirmediği tespit edilen ya da test sonucu pozitif biriyle temaslı olması nedeniyle takip altında olan misafirlerin tesise kabul edilmemesine,
5. Misafirlerin kullanımı için resepsiyon/danışma alanlarında alkol el antiseptiği/dezenfektanı, tıbbi/bez maske bulundurulmasına,
6. Misafirlerin yapacağı ödemelerde, nakit ödeme yerine mümkün olduğunca temassız pos cihazları, online ödeme vb. yöntemler tercih edilmesine, temaslı pos cihazı kullanılması halinde cihazın her kullanımından sonra temizlik ve dezenfeksiyonun yapılmasına,
7. Oda kartı/anahtarı, havlu kartı, kalem, resepsiyon zili vb. ekipmanların kullanımının ardından uygun şekilde dezenfekte edilmesine,
8. Temas ve izleme takibinin yapılabilmesi amacıyla her misafirin bulunduğu kattaki diğer misafirlerin (özellikle sağ ve sol yan odaları ile karşı odasında kalanların) bilgilerinin tesislerden ayrılmalarından itibaren 14 gün süreyle muhafaza edilmesine,
D) Misafir Odaları
1. Odalarda bulunan su ısıtıcıları, televizyon ve klima kumandaları, kapı ve pencere kolları ile çekmece kulpları gibi misafirlerin sıklıkla temas ettiği/edebileceği tüm noktaların misafir tesisten ayrıldığında bu Kararın “C) Temizlik ve Hijyen” bölümündeki hükümlere uygun olarak temizlenmesine ve dezenfekte edilmesine,
2. Odalarda bulunan şampuan, sabun, duş bonesi, vb. ürünlerin tek kullanımlık olmasına,
3. Tesis yönetimince, misafirlerin konaklama süresi göz önünde bulundurularak her misafir için ayrı ayrı olacak şekilde gerekli tıbbi/bez maske vb. ve alkol bazlı el antiseptiği/dezenfektanı bulundurulmasına,
4. Odalarda misafirin kullanımına sunulan yatak örtüsü, çarşaf, yastık kılıfı vb. malzemelerin her misafir için ayrı ayrı planlanmasına, misafirin konaklama süresince belli aralıklarla en az 60° C’de yıkanmasına, her misafir ayrıldıktan sonra kişisel kullanıma sunulan malzemelerin (havlu, çarşaf vb.) muhakkak temizlenmesine/dezenfekte edilmesine,
5. Misafir odadan ayrıldıktan sonra odanın uygun yöntemlerle temizliği/dezenfeksiyonu ve havalandırması yapılmadan odaya yeni misafir kabul edilmemesine,
E) Mutfaklar
1. Mutfakların, bu Kararın “C) Temizlik ve Hijyen” bölümündeki hükümlere uygun olarak ilgili ünitelerde çalışan personel tarafından temizlenmesine/dezenfekte edilmesine,
2. Temizlik/hijyen uygulamaları ile ilgili ünitelerden sorumlu yöneticilerce belirtilen plan uyarınca hazırlanacak günlük/periyodik izleme formları ve kontrol listeleri ile yapılan iş/işlemlerin düzenli olarak kayıt altına alınmasına,
3. Mutfaklarda tüm gıdaların temiz, gıdaya uygun nitelikte bir ekipman ile kapalı dolaplarda ve üzeri kapalı olarak depolanmasına ve bu gıdalara mümkün olduğunca az personelin temas etmesine yönelik önlemlerin alınmasına, çapraz bulaşmayı önlemek amacıyla işlem görmemiş gıda maddeleri ile hazırlanmış gıdaların mutfakta birbirlerinden ayrı yerlerde muhafaza edilmesine, ayrıca, gıda maddelerinin zeminle temas etmesini engelleyici tedbirlerin alınmasına,
4. Mutfakta, personelin uyması gereken kurallar ve iyi hijyen uygulamaları ile ilgili görsel/yazılı bilgilendirmenin yapılmasına,
5. Mutfaklarda çalışan personelin mutfağa girişlerinin iş kıyafetleri ve gerekli koruyucu ekipmanları ile (maske, şeffaf yüz koruyucu siperlik, eldiven, galoş vb.) yapılmasına ve tesislerin mutfak bölümüne bu bölümde çalışan personel haricinde herhangi birinin girmesine kesinlikle müsaade edilmemesine,
6. Mutfak içerisinde gerekli alanlarda sağlam, kapalı şekilde muhafaza edilebilir çöp kovaları ile sadece maske, eldiven, şeffaf yüz koruyucu siperlik, galoş vb. hijyen malzemelerinin atılması amacıyla atık kutularının bulundurulmasına,
7. Gıda üretim alanı ve mutfak alanında; hijyen bariyerleri, sterilizasyon cihazları, el ve vücut hijyeni için gerekli alet ve ekipmanın (özellikle hammadde ve ürün sevki esnasında kullanılmak üzere) bulundurulmasına,
8. Tesisin tamamında (barlar, snack barlar dâhil) servis malzemelerinin bulaşık makinesinde 60° C ve üzerinde yıkanmasına,
F) Ortak Kullanım Alanları
1. Ortak kullanım alanlarının bu Kararın “C) Temizlik ve Hijyen’’ bölümündeki hükümlere uygun olarak temizlenmesine/dezenfekte edilmesine,
2. Yapılan iş/işlemlere ilişkin günlük/periyodik izleme formları ve kontrol listeleri ile temizlik/hijyen uygulamalarının düzenli olarak kayıt altına alınmasına,
3. İşletmede asansör kullanılıyorsa, asansör içine 1’er metre ara ile sosyal mesafe yer
işaretlemeleri yapılarak, asansörün toplam kapasitesinin üçte birini geçmemek kaydıyla kapasitesinin belirlenmesine ve yazılı/görsel bilgilendirmenin yapılmasına,
4. Yemek salonları, toplantı salonu, pasta salonu, çok amaçlı salon, konferans salonu, lobi, resepsiyon alanı, oturma salonu, gösteri salonu, eğlence, animasyon alanları, satış üniteleri, açık alanlarda yer alan oturma/bekleme/yemeiçme düzenlemeleri ile havuz çevresi ve kıyıda bulunan gölgelikler/şezlong grupları dahil tüm genel kullanım alanlarının mesafe planına uygun olarak düzenlenmesine, mesafeye ilişkin önlemler alınarak gerekli işaretlemelerin yapılmasına ve plana uygun kapasiteden fazla misafir kabul edilmemesine,
5. Aynı odada konaklayan veya aynı aileden olan misafirler için ortak kullanım alanlarında mesafe şartı aranmamasına,
6. Tesis içerisinde bulunan mini kulüplerin, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca kreşler için belirlenen usul ve esaslar göre faaliyetlerini yürütebilmelerine, kapalı alanlardaki çocuk oyun alanlarının faaliyetlerine ise izin verilmemesine,
7. Tesis içerisinde lobi/bekleme salonu alanları dâhil olmak üzere oturma alanları, kafe, plaj, havuz vb. ortak kullanım yerlerinde kesinlikle tavla, okey, iskambil kâğıdı vb. materyal bulundurulmamasına,
a. Restoran, Lokanta ve Yeme İçme Yerleri
Sağlık Bakanlığı Bilim Kurulu tarafından restoran, lokanta, kafeler ile içinde yeme içme alanı bulunan dinlenme tesisleri, kitapçılar, büfe ve kantinler ile diğer işletmelerin restorankafe bölümleri dâhil tüm yemeiçme yerlerince, belirlenen tedbirlere uygun bir şekilde faaliyetlerin yürütülmesine,
1. Girişlerinde el antiseptiği bulundurulmasına ve misafirlerin ellerini antiseptikle temizlemelerinden sonra girişlerinin sağlanmasına,
2. Maskesiz içeri misafir alınmamasına, yanında maske yoksa verilmek üzere maske bulundurulmasına, misafirlerin yemeiçme faaliyeti dışında ve masadan kalktıklarında maske takmasının sağlanmasına,
3. Yemek salonları, giriş alanı ve holü, ilave salonlar gibi genel alan kullanımları ve açık alanlar dahil tesisin tamamı sosyal mesafe planına uygun olarak düzenlenmesine, tesisin içinde veya dışarısında sıra oluşabilecek her yerde (lavabo önleri, varsa sigara içme alanları vb.) 1,5 metre ara ile sosyal mesafe işaretlemelerinin yapılmasına,
4. Yemek servisi verilen masalar arası mesafenin her yönden 1,5 metre, yan yana sandalyeler arasının 60 cm olacak şekilde düzenlenmesine, grup halinde gelen müşteriler için masa birleştirmeleri yapılması halinde diğer masalarla 1,5 metre mesafe korunacak şekilde gerekli düzenlemenin yapılmasına,
5. Masalarda sadece karşılıklı oturma düzeni sağlanmasına, masa yanlarına sandalye konularak oturma düzeni oluşturulmamasına,
6. Karşılıklı oturmada masa eni 70 cm’den küçük masalarda çapraz oturma düzeni uygulanmasına veya iki masa birleştirilerek kullanılmasına,
7. Bütün masa düzeni kurallarının masa şekline bakılmaksızın (kare, dikdörtgen veya daire) her masa için uygulanmasına,
8. Yan yana tek kişilik oturma düzeni olan bar masası şeklindeki masalarda sandalyeler arası mesafenin 1 metre olacak şekilde düzenlenmesine, personel ile müşterinin doğrudan yüz yüze kaldığı bar masalarının en az 1 metre genişlikte olması ve bu alanlarda görev yapan personelin maske ve siperlik takması şartı ile kullanılmasına,
9. Yemek/ara öğün saatlerinin yoğunluğa sebebiyet vermeyecek şekilde düzenlenmesine,
10. Her masada el antiseptiği veya kolonya bulundurulmasına,
11. Lokanta/restoran alanlarında servis ekipmanlarının servis öncesi ve sonrası düzenli olarak temizlenmesine ve dezenfekte edilmesine,
12. Ortak kullanımda olan çay/kahve makinası, sebil, içecek makinası ve benzeri cihazların aynı personel vasıtasıyla kullanımına müsaade edilmesine,
13. Masa üzerinde ortak kullanıma özgü tuzluk, biberlik, peçetelik vb. materyal bulundurulmamasına, mümkünse bunların yerine tek kullanımlık tuz, biber, peçete kullandırılmasına; tek kullanımlık olmayan masa üstü her türlü donanımın her müşteri kullanımından sonra deterjan ve yüzeyin niteliğine uygun hijyen malzemesi le temizlenmesine,
14. Kullanılacak metal çatal, kaşık, bıçakların gerekli hijyen şartlarında temizlendikten sonra kapalı alanlarda muhafaza edilmesine ve el değmeden misafirlere sunulmasına,
15. Yemek masaları ve mobilyalarının sıklıkla temasa maruz kalan yüzeylerinin, (menü vb.) masa üstü ekipmanların (tek kullanımlık olanlar hariç) alkol bazlı ürünler ile her misafirin kullanımı sonrasında temizlenmesine,
16. Yemek masaları ve sandalyeler, servis malzemeleri, şeker, tuz, baharat, peçete, menü vb. malzemelerin her misafir kullanımından sonra silinerek uygun şekilde temizliği ve dezenfeksiyonunun sağlanmasına, mümkünse tek kullanımlık şeker, tuz, baharat, peçete kullanılmasına,
17. “Açık Büfe” uygulamasının sürdürülmesi durumunda; büfede bulunan yiyeceklerin misafirler tarafından alınmasını ve misafirlerin yiyeceklerle temas kurmasını engelleyici bir yöntem geliştirilmesine, istenen yiyeceklerin önlemler dâhilinde bir görevli tarafından misafirlere servis edilmesinin sağlanmasına,
18. Lokanta/restoranlarda, misafir ve personelin ulaşabileceği alanlarda alkol bazlı el antiseptiği/dezenfektanı, talep edilmesi halinde verilmek üzere maske vb. hijyen malzemelerinin bulundurulmasına,
19. Lokanta/restoran dışında self servis usulü ile yiyecek ve içecek hizmetinin mümkün olduğunca verilmemesine, bu tarz hizmet verilmesi durumunda açık büfeler için uygulanacak kurallar çerçevesinde yeme/içme sunumunun yapılmasına,
b. Yüzme Havuzları
Bu Kararın “C) Temizlik ve Hijyen” bölümünde belirlenen şartlara ek olarak;
1. Havuz suyunun, havuz çevresinin temizliği ve hijyenin azami ölçüde sağlanmasına,
2. Havuz suyundaki klor seviyesinin açık havuzlarda 13 ppm, kapalı havuzlarda 11,5 ppm arasında tutularak klor seviyesinin periyodik olarak kontrolünün sağlanmasına,
3. Kapalı olan havuzların metrekaresi hesaplanarak aynı anda havuz alanında 4 metrekareye 1 kişi, havuzda 8 metrekareye 1 kişi olacak şekilde kişi sayısının sınırlandırılmasına,
4. Temas ve izlem takibinin sağlanabilmesi amacıyla kapalı havuza girişlerin kayıt altına alınarak asgari 14 gün süreyle muhafaza edilmesine,
5. Misafirlerin havlulara temasını önlemek için havlu sunumunun bir görevli tarafından gerekli koruyucu ekipmanlarla sağlanmasına veya havluların poşetlenmiş bir şekilde misafirlere teslim edilmesine, ayrıca havluların günlük olarak değiştirilmesi ve her kullanım sonrasında en az 60° C ve üzerinde yıkanmasının sağlanmasına,
6. Kullanıma sunulacak şezlong, sehpa vb. malzemelerin her kullanım sonrası uygun araçlarla temizliği/dezenfeksiyonun yapılmasına,
7. Dinlenme koltukları ve şezlongların yerleştirilmesi esnasında mesafe kuralına (en az 1,5 metre) riayet edilmesine, (Aynı aileden olan, aynı odada veya evde konaklayan misafirler arasında sosyal mesafe şartı aranmaz.)
8. Çocuk kapalı yüzme havuzlarının da kapasitesinin belirlenerek 8 metrekareye 1 çocuk olacak şekilde ebeveyn gözetiminde kullanılmasının sağlanmasına,
9. Açık/kapalı havuzlarda Koronavirüs (Covid19) kapsamındaki tüm işleyişten sorumlu en az bir personelin sürekli olarak bulundurulmasına,
10. Açık/kapalı havuzlarda toplu egzersiz, dalış dersleri vb. aktivitelerin yapılmamasına,
c. Termal/Kaplıca Otellerinde Alınması Gereken İlave Önlemler
d.1. Termal/Kaplıca Havuzlarında Alınması Gereken Genel Önlemler
1. Termal/kaplıca alanlarının mümkünse randevu sistemi ile çalışmasına, yapılan bütün işlemlerin (tarih, müşterinin hangi alanları kullandığı, hizmet eden personel ile girişçıkış saatleri) kayıt altına alınmasına,
2. Termal/kaplıca alanlarına, Covid19 salgını ile ilgili olarak uyulması gereken hijyen kurallarının yer aldığı bilgilendirme panoları/levhalarının yerleştirilmesine,
3. Termal/kaplıca alanlarının girişinde alkol bazlı el antiseptiği veya en az %70’lik alkol içeren kolonya bulundurulmasına, el antiseptiğinin/dezenfektanının doluluk durumunun belirli aralıklarla kontrol edilmesine ve her zaman dolu olmasının sağlanmasına,
4. Termal/kaplıcalarda ağız, burun ve yüze yakın temas içeren masaj, peloidoterapi gibi uygulamalar Covid19 salgını açısından riskli olduğundan yapılmamasına,
5. Termal/kaplıca alanlarında toplu egzersiz, inhaloterapi gibi aktivitelerin yapılmamasına,
6. Duş bataryası, musluk, sabunluk gibi malzemelerin sensörlü olanlarının kullanımının tercih edilmesine ve bu malzemelerin temizliğinin kurallara uygun bir şekilde yapılmasına, dezenfeksiyonun ise düzenli olarak sağlanmasına,
7. Termal/kaplıca kısımlarındaki açık ve kapalı termal havuzlara ilişkin bu Kararın F/b bölümüne göre hareket edilmesine,
8. Termal/kaplıca alanlarında bulunan kafe, restoran vb. tesislerin bu Kararın F/a bölümünde belirlenen şartlar çerçevesinde hizmet sunmasına,
9. Konaklama tesisi içinde müstakil bir termal/kaplıca hizmeti veriliyor ise hizmet sunulan tüm alanların metrekaresi hesaplanarak aynı anda kaplıcada 4 metrekareye 1 kişi olacak şekilde kişi sayısına sınırlandırma getirilmesine,
d.2. Personele Yönelik Önlemler
Bu Kararın “B) Personel ve Eğitim” bölümünde belirlenen şartlara ek olarak;
1. Kaplıcalarda Covid19 kapsamındaki tüm işleyişten sorumlu en az bir personelin sürekli olarak görev yapmasına,
2. Kaplıcalarda hizmet verme sırasında en az 1 metre olan mesafe kuralına uyulmasına,
3. Çalışan personelin buharlı ortamlar dışındaki ön ofis, resepsiyon ve dinlenme alanlarında kuralına uygun tıbbi/bez maske ve yüz koruyucu siperlik kullanması ve 1 metrelik mesafe kuralına riayet etmesinin sağlanmasına,
d.3. Termal/Kaplıca Kısımlarında Çalışan Sağlık Personeline Yönelik Önlemler
1. Sağlık personelinin, muayene, tıbbi müdahale gibi Koronavirüs (Covid19) açısından riskli girişimler yapabilmesi nedeniyle standart enfeksiyon kontrol önlemlerine uygun çalışmasına,
2. Sağlık personelinin tıbbi/bez maske takmasına, aerosol oluşturan işlemler sırasında FFP2/N95 maskenin yanı sıra eldiven ve yüz koruyucu siperlik kullanmasına,
3. Sağlık personelinin, kaplıcayı kullanan kişi/kişileri günlük olarak takip etmesine,
d.4. Termal/Kaplıca Kısımlarını Kullanan Müşterilere Yönelik Önlemler
Konaklama tesisinin genel misafirleri için alınacak önlemlere ilave olarak;
1. Mesafenin sağlanamadığı sıra banyosu gibi alanlarda, banyoların bir atlanarak (bir dolu bir boş olacak şekilde) kullanılmasına yönelik planlamanın yapılmasına,
2. Girişte maskesi olmayanlar için yeteri kadar maske bulundurulmasına,
3. Kişilerin mümkünse kendilerine ait havlu, bornoz ve peştemal getirmesi/kullanmasının teşvik edilmesine, işletme tarafından sağlanan havlular kişiye özel olmasına, havlu, bornoz, peştemal vb. tekstil ürünlerinin her kullanım sonrası en az 600 C’de yıkanmasının sağlanmasına,
4. Müşterilerin kaplıca havuzu ve sıra banyosu çevresindeki plastik ve metal yüzeylere dokunması halinde ellerini su ve sabunla yıkamaları ya da el antiseptiği kullanmalarının sağlanmasına,
5. Koronavirüs (Covid19) temas riskini artıracağından kaplıca havuzu ve sıra banyosunda uzun süre kalınmaması yönünde gerekli uyarıların yapılmasına,
6. Özellikle tuvalet eğitimini tamamlamamış olan bebek/çocukların havuz ve banyoları kullanmasına müsaade edilmemesine,
7. Çocukların mesafeyi korumaları zor olacağından ebeveynlerinin gözetiminde havuz ve banyoları kullanmalarına müsaade edilmesine,
d.5. Termal/Kaplıca Alanlarında Ortam Düzenlemesi
Bu Kararın F/d.1 bölümünde belirlenen şartlara ilave olarak;1. Kaplıca girişinde kalabalık oluşmasını engellemek için, dış kapıya içeriye girilmesini engelleyecek basit bir uyarıcı/engelleyici koyulmasına,
2. Bütün kullanım alanlarında (özellikle havuz girişlerinde) kullanıcıların duş alabilmelerini ve ayak dezenfeksiyonu yapabilmelerini sağlayacak yerler ve düzenekler bulundurulmasına ve bunların kullanımının zorunlu hale getirilmesine,
3. Dinlenme koltukları ve şezlonglar arasında en az 1,5 metre bulundurulmasına,
4. Havuz kenarında yemek yenilmesine, çay/kahve/su içilmesine müsaade edilmemesine,
5. Soyunma odalarında mesafe kuralına dikkat edilmesine ve kabinlerin her kullanımdan sonra temizlenmesine,
6. Fizik tedavi birimlerinde kullanılan cihazların mesafe kuralına göre yerleştirilmesinin sağlanmasına,
7. Fizik tedavi birimlerinde kişisel odalardaki uygulamalar sırasında mesafe kuralına dikkat edilmesine, bu alanlarda çoklu kullanıma izin verilmemesine,8. Aynı anda birden fazla kişinin katıldığı tedavilerin (inhalatoryum, egzersiz, fizik tedavi uygulamaları vb.) salgın süresince uygulanmamasına,
d.6. Termal/Kaplıca Alanların Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Havalandırılması
Bu Kararın “C) Temizlik ve Hijyen” bölümünde belirlenen şartlara ilave olarak;
1. Tekerlekli sandalye ve rehabilitasyon amacı ile kullanılan araçgerecin her kullanımdan sonra uygun şekilde temizliğinin yapılmasına,
2. Termal/kaplıcalarda Sağlık Bakanlığı tarafından ruhsatlandırılmış dezenfektanlar kullanılmasına,
3. Termal/kaplıcalarda banyo, duş yerleri ve tuvaletlerde mesafe kuralına dikkat edilmesine,
4. Ödemelerde bu Kararın Ç/7 maddesinin esas alınmasına,
5. Merkezi havalandırma sistemleri bulunan yerlerde havalandırma işleminin temiz hava sirkülasyonunu sağlayacak şekilde düzenlenmesine, Sağlık Bakanlığı Bilim Kurulu ile bu konuda yetkili kurum ve kuruluşlarının belirlediği standartlara göre havalandırma ve klima sistemlerinin çalıştırılmasına,
e Sauna, Hamam ve SPA
e.1. Personele Yönelik Önlemler
Bu Kararın “B) Personel ve Eğitim” bölümünde belirlenen şartlar esas alınarak;
1. Personelin tümü hamam, sauna, buhar odaları dışındaki ön ofis, resepsiyon ve dinlenme alanlarında kuralına uygun şekilde maske kullanılmasına, maske nemlendikçe ya da kirlendikçe değiştirilmesine, bu işlemin öncesinde ve sonrasında el antiseptiği kullanılmasına,
e.2. Hamam, Sauna, Buhar Odaları ile Kapalı Havuz ve Jakuzileri Kullanan Müşterilere Yönelik Önlemler
Bu Kararın F/d.4 bölümünde belirlenen şartlara ilave olarak;
1. Kese, lif, sünger gibi müşteri tarafından kullanılacak malzemelerin müşteriye özel olmasına ve başka bir müşteri tarafından kullanılmamasına,
2. Ortak kullanılan materyallerin (hamam tası vb.) ise her kullanım sonrasında su ve sabunla mutlaka dezenfekte edilmesine,
e.3. Hamam, Sauna, Buhar Odaları ile Kapalı Havuz ve Jakuzilerde Genel Önlemler
1. Bu alanlara Covid19 ile ilgili uyulması gereken kuralları içeren afişlerin herkes tarafından görülebilecek şekilde asılmasına,
2. Mikrobiyolojik kalite için rutin testlerin mevzuata uygun olarak yapılmasına,
3. Kapalı havuzlarda toplu egzersiz, dalış dersleri vb. aktivitelere müsaade edilmemesine,
4. Duş bataryası, musluk, sabunluk vb. malzemelerin mümkünse sensörlü olanlarının kullanılmasına,
5. Bu alanlardaki kafe, restoran vb. hizmet bölümlerinin bu Kararın F/a bölümünde belirlenen şartlar çerçevesinde hizmet sunmasına,
6. Bu alanların otel, apart otel vb. konaklama tesisi içinde olması durumunda; Sağlık Bakanlığının “Konaklama Tesisleri İçin Korunma ve Kontrol Önerileri”nde yer verilen usul ve esaslara uyulmasına,
e.4. Hamam, Sauna, Buhar Odaları ile Kapalı Havuz ve Jakuzilerde Ortam Düzenlemesi
Bu Kararın F/d.1 bölümünde belirlenen şartlara ilave önlem olarak;
1. Hamam, sauna, buhar odaları ve jakuzilerde (çalışanlar dahil) 4 metrekareye 1 kişi olacak şekilde kapasite belirlenmesine,
2. Kapalı havuzlarda 8 metrekareye 1 kişi olacak şekilde kapasite belirlenmesine,
e.5. Hamam, Sauna, Buhar Odaları ile Kapalı Havuz ve Jakuzilerin Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Havalandırılması
Bu Kararın F/d.6 bölümünde belirlenen şartların uygulanması esas olacaktır.
1. Serinleme amacıyla vantilatör (su buharlılar dahil) kullanılmasına müsaade edilmemesine,
f Plaj, Yüzme Alanları ve Kapalı Havuzlarda Çalışan Cankurtaranlara Yönelik Önlemler
1. Cankurtaranların, kişisel koruyucu ekipman (FFP2/N95 maske, eldiven, şeffaf yüz koruyucu siperlik) kullanılması esasına riayet etmesine,
2. Resüsitasyon (canlandırma) işleminin; suni solunum maskesi, balon ventilasyon ile sağlanmasına,
3. Cankurtaranlar canlandırma ve ilkyardım gibi Covid19 açısından risk taşıyan işlemler yaptığından standart enfeksiyon kontrol önlemlerine uygun şekilde çalışmalarının sağlanmasına,
4. Canlandırma ve ilkyardım işlemlerinin 1 metreden yakın temas gerektiren ve aerosol oluşturan işlemler olması nedeniyle suni solunum maskesi ve balon ventilasyon kullanılmasına, ağızdan ağıza solunumun tercih edilmemesine,
g Spor Salonları/tesislerinde Alınması Gereken Genel Önlemler
1. Spor salonlarına, Covid19 ile ilgili mücadele kapsamında uyulması gereken kuralları içeren afişler (el yıkama, maske kullanımı ve spor salonunun içinde uyulması gereken kurallar) asılmasına,
2. Spor salonlarının girişlerinde uygulanan parmak/avuç izine dayalı geçiş sistemlerinin salgın süresince kullanılmamasına,
3. Spor salonlarında görevli personel ile misafir/üyelerin tıbbi/bez maske kullanmasının zorunlu olmasına, (Bu kapsamda, personel ve misafir/üyelerin spor faaliyetleri dışında maske kullanması hususuna özellikle dikkat edilmesine,)
4. Spor salonlarında misafir/üye ve personel tarafından kullanılmak üzere alkol bazlı el antiseptiği bulundurulmasına ve anılan kişi/kişilerin ellerini dezenfektan ile temizledikten sonra spor yapacakları alana geçmeleri hususuna dikkat edilmesine,
5. Spor salonunun kapasitesi her 6 m2’ye bir kişi olacak şekilde belirlenmesine,
6. Spor salonlarındaki çalışma koşulları nedeniyle müşterilerin birbiri ve çalışanlarla yakın teması söz konusu olduğundan mesafe kuralının en az 2 metre olacak şekilde uygulanmasına yönelik gerekli tedbirlerin alınmasına,
7. Spor salonundaki ekipmanlar (koşu bandı/bisiklet vb.) arasında en az 2 metrelik bir mesafe olmasına ve bu doğrultuda gerekli düzenlemelerin yapılmasına,
8. Misafirlerin/üyelerin randevu ile kabul edilmesine,
9. Belirlenen sayıda müşteri olması halinde yeni üye girişini engellemek üzere giriş kapısının her iki tarafından tutturularak asılabilecek nitelikte basit kırmızı renkli bir kordon/şerit, plastik duba vb. materyallerin iş yerlerinde bulundurulmasının sağlanmasına ya da bu amaca hizmet edebilecek alternatif bir sistem kurulmasına,
10. Müşterilerin giriş/çıkış saatlerinin kayıt altına alınmasına,
11. Spor salonlarının, üyeleri ile yaptıkları üyelik sözleşmelerine Covid19 politikaları ve rezervasyon prosedürleri ile ilgili açıklama eklemesine,
12. İlgili federasyonların izni ile yapılacak müsabaka, antrenman ve hazırlık süreçleri hariç olmak üzere spor merkezleri, tesisleri ve salonlarında (açık alanlar dâhil) takım ve temas halindeki sporlar, müsabakalar, eğlence amaçlı maçlar veya kişilerin birbirleriyle yakın temasını gerektiren (futbol, basketbol, voleybol, tekvando, güreş, karate vb.) antrenmanlar yapılmamasına,
13. Güreş, karate, boks, taekvwando vb. spor faaliyetlerinin temassız antrenmanları ile diğer spor amaçlı etkinlikler (yoga, plates, zumba vb.) metrekareye düşen insan sayısını ve 2 metre mesafe şartını ihlal etmemek şartı ile yapılabilmesine,
14. Herkes tarafından ortak kullanılan su sebili vb. araçların kullanımına izin verilmemesine, self servis yiyecek ve içecek ikramları ancak bir çalışan tarafından gerekli hijyen şartları sağlandıktan sonra yapılmasına,
15. Müşterilere kendi içeceklerini getirmeleri hususunda bilgi verilmesine,
16. Müşterilerin kullandığı egzersiz araçlarının yanlarına Sağlık Bakanlığı tarafından ruhsatlandırılmış ve dezenfektan özelliği olan mendiller konulmasına,
17. Salgın süresince spor salonuna izleyici misafir alınmamasına,
18. Egzersiz aralarındaki dinlenme molaları dışında spor salonlarında müşterilerin beklemesine izin verilmemesine,
19. Salgın riskini önlemek adına spor salonlarında gazete, dergi vb. materyallerin bulundurulmamasına,
20. Sabit veya hareketli bütün alet ve cihazların elle ve vücutla temas edilen noktalarının her müşteri/üye kullanımı sonrasında mutlaka silinerek dezenfekte edilmesine, kullanımdan sonra cihazların silinmesi ile ilgili uyarı afişlerinin spor salonu içinde farklı noktalara asılmasına, bu konuda sesli anonslar yapılmasına,
21. Üye/müşterilere kartla temassız ödeme yapabilecekleri hatırlatılarak mümkün olduğunca nakit ödemeden kaçınılmasına, üyelerin temas ettiği/edeceği ödeme terminalinin (post cihazı vb.) her müşteriden sonra mutlaka %70’lik alkol ile temizlenmesine/dezenfekte edilmesine,
g.1. Misafir/Üyelere Yönelik Önlemler
Bu Kararın “A) Genel Esaslar” ve “Ç) Misafirlerin Tesise Girişi” bölümlerinde belirlenen şartlara ilave olarak;
1. Spor salonlarına girişte herkesin (çalışanlar dahil) ateş ölçümü yapılmasına ve ateşinin 38° C’den yüksek olduğu tespit edilen kişi/kişilerin içeri alınmayarak ilgili sağlık kuruluşlarına yönlendirilmesine,
2. Ateş, öksürük, burun akıntısı, solunum sıkıntısı vb. hastalık semptomları olanlar ile Covid19 tanısı alan ya da Covid19 temaslı olması nedeniyle takibe giren kişi/kişilerin spor salonlarına alınmamasına,
3. Misafir/üyelerin spor salonlarından istifade edebilmesi için randevu sistemi oluşturulmasına ve misafir/üyelerin randevu saati dışında salona girmelerine izin verilmemesine,
4. Misafir/üyelerin kişisel malzemelerini yanlarında getirebilecekleri hususunun randevu aşamasında spor salonu yetkililerince bildirilmesine,
5. Havluların işletme tarafından karşılanması halinde poşetli ve temiz olması veya görevli bir personel tarafından verilmesi, mat vb. malzemelerin de her kullanımının sonrasında gerekli dezenfeksiyonunun sağlanmasına dikkat edilmesine,
6. Misafir/üyelerin temasa mahal verecek hareketlerde bulunmamaları için spor salonu yetkililerince gerekli uyarılar yapılmasına,
7. Spor salonu içinde mecbur olmadıkça yüzeylere dokunulmamasına aksi bir durumda ellerin su ve sabun ile yıkanmasına,
g.2. Personele Yönelik Önlemler
Bu Kararın “B) Personel ve Eğitim” bölümünde belirlenen şartlar esas alınmasına,
1. Personelin Covid19’un bulaşma yolları ve korunma önlemleri hususunda bilgilendirilmesine,
2. Covid19 tanısı alan ya da Covid19 temaslısı olması nedeniyle takibe giren personel çalıştırılmamasına,
3. Personelin çalışırken ateş, öksürük, burun akıntısı, nefes darlığı vb. hastalık semptomları gelişirse; tıbbi maske takılarak izole edilecek ve ivedilikle ilgili sağlık kuruluşlarına yönlendirilmesine,
4. Personelin tamamının uygun nitelikte tıbbi maske takmasına, maskenin nemlenmesi ya da kirlenmesi halinde değiştirilmesine, yeni maskenin takılması esnasında ise el temizliğine gereken özenin gösterilmesi hususuna riayet edilmesine,
5. Personelin el hijyenine dikkat etmesinin sağlanmasına, el hijyenini sağlamak için; eller en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkanmasına, su ve sabunun olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiği kullanılmasına,
6. Personelin dinlenme alanlarında da en az 1 metrelik mesafeyi koruması ve maske takmaya devam etmesinin sağlanmasına, ayrıca yemek yerken ya da su/çay/kahve içilirken, maske çıkarılacağı için bunun yapıldığı kapalı alanlarda aynı anda birden fazla kişinin bulunmamasına,
g.3. Spor Salonlarının Temizlenmesi, Dezenfeksiyonu ve Havalandırılması
Bu Kararın “C) Temizlik ve Hijyen” bölümünde belirlenen şartlara ilave olarak;
1. Tüm alanların temizliğinin, yüzeyin niteliğine göre standartlara uygun ürün kullanılması suretiyle uygun sıklıkta yapılmasına,
2. Yer ve yüzeylerin temizliğinde nemli silmepaspaslamanın tercih edilmesine, fırça ile süpürme işlemlerinden kaçınılmasına,
3. Spor salonlarının temizliğinde özellikle sık dokunulan yüzeylerin (kapı kolları, telefon ahizeleri, masa yüzeyleri, spor aletlerinin el ve vücuda sık değdiği tespit edilen bölümleri vb.) temizliğine dikkat edilmesine, elle temasın yoğun olduğu yerlerin sık sık su ve deterjanla temizlenmesine, 1/10 oranında sulandırılmış çamaşır suyu ile (yazar kasa, bilgisayar klavyeleri, telefon ve diğer cihaz yüzeyleri) anılan alanların dezenfekte edilmesine, klor bileşenlerinin zarar verdiği yüzeylerde ise %70’lik alkol bazlı ürünlerin kullanılmasına,
4. Koşu bantları, bisikletler, ağırlık aletleri vb. teçhizatın her kullanımdan sonra düzenli olarak temizlenmesine,
5. Genel kullanım alanları ve misafir/üye tuvaletlerinin girişlerinde dezenfektan bulundurulmasına,
6. Misafir/üyelerin kullanımına ayrılan tuvaletlerin giriş kapıları mümkünse otomatik kapı sistemi olarak düzenlenmesine, düzenlenmemesi halinde kapı kollarının sık sık dezenfekte edilmesine,
7. Tuvaletlerde teması mümkün olduğunca azaltabilmek amacıyla muslukların, sıvı sabun ünitelerinin mümkünse fotoselli olmasına,
8. Tuvaletlerde el kurutma fanları kapatılarak kullanım dışı bırakılmasına, bunların yerine tek kullanımlık kağıt havlu kullanılmasına, bu alanlarda devamlı ve yeterli miktarda sıvı sabun, tuvalet kağıdı ve kağıt havlu bulundurulmasına,
9. Merkezi havalandırma sistemleri bulunan spor salonlarının havalandırması temiz hava sirkülasyonunu sağlayacak şekilde düzenlenmesine, havalandırma sistemlerinin bakımı ve filtre değişimlerinin üretici firma önerileri doğrultusunda yapılmasına, klima ve vantilatör kullanılmamasına,
10. Misafir/üyeler için tek kullanımlık tekstil malzemeleri kullanılmasına ya da her kullanım sonrasında bu malzemelerin en az 600 C’de yıkanmasına,
G) Denetim
Koranavirüs salgını ile ilgili alınacak tedbirlerin denetimi kapsamında turizm işletme belgeli olan konaklama tesislerinin denetiminin bu kararda belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde Kültür ve Turizm Bakanlığınca (valilik/kaymakamlıklarca şikâyet ve gerekli hallerde denetim yetkisi saklı kalmak şartı ile) turizm işletme belgeli olanlar dışındaki tesislerin denetiminin ilçe kaymakamları tarafından oluşturulacak ve halk sağlığı uzmanı, yerel yönetim temsilcileri, iş sağlığı uzmanı, makine mühendisinin bulunduğu asgari beş kişilik bir komisyon tarafından en az on beş günde bir denetlenmesine,
Yukarıda alınan kararlara uymayanlara;
1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu’nun 282’nci maddesi gereğince idari para cezası uygulanmasına,
5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 195’inci maddesi kapsamında gerekli adli işlemlerin başlatılmasına,